Shinkichi Tajiri (1923-2009) had Japanse ouders die naar de VS waren gegaan waar Shinkichi werd geboren. Na veel omzwermingen vestigde hij zich in 1956 in Nederland. Zo werd hij een van de bekende "Nederlandse" beeldhouwers. Hij nam deel aan de eerste Cobra-tentoonstellingen in het Stedelijk Museum in Amsterdam maar bleef toch enigszins in de schaduw van zijn beroemde collega's zoals Appel en Corneille. Zijn ervaringen tijdens de WOII hebben een enorme invloed gehad op zijn werk. "mijn beelden zijn sporen, kristallisaties, van mijn ervaringen in de oorlog". zegt hij hierover. Tajiri werkte vaak in series. Hij maakte de zogenaamde 'machine-sculpturen', deed ook aan film en fotografie, gemengde techniek op papier en de beelden waren van allerlei materialen: ijzer, brons en hout.

Hieronder een van zijn 'knopen' . De 'knoop'was voor hem een heel belangrijk thema; hij wilde hiermee de onmiddelijke communicatie tussen het werk en de beschouwer centraal stellen. Bij ieder oplagenummer van de litho is een bijpassend boek.

"Meandering Paths, inaudibly returning to an empty shell" 1997
oplage 188/250 reliefdruk